Trafikidé för Schrittweise
Trafikidé eller spårplan? Det är lite som hönan och ägget. För mig är spårplanen en realisering av en trafikidé och bägge växer fram parallellt genom att prova sig fram steg för steg. Efter ett års experimenterande av en anläggning i flera plan är har jag en trafikidé och en spårplan jag jag tror på.
Visionen Västtyskland under första delen av 60-talet, epok III. Prioritering för att köra många olika tåg samtidigt, framför landskap och bebyggelse.
Övre delen består av en huvudbana med en station (D), samt nedfart till skuggbangård, elektrifierad med ljussignaler. Bibana med säckstation (A) och övre rangerbangård (C) ej elektrifierad och har semaforer samt dvärgsignaler.
Skuggbangården nås via en öppen helix och den har en underjordisk station (G) och undre rangerbangård (H). Den är förberedd för att vara elektrifierad med ljussignaler.
Regionaltåget (BR24) går mellan huvudstation (D) och säckstation (A). När det kommer fram till säckstationen så kopplas vagnarna av, och loket körs förbi för att koppla på vagnarna igen. Rälsbussen (VT98) går mellan säckstation (A), huvudstation (D), hållplats (J) och underjordisk station (G).
Elektriska och diesellok, (E10) och (V200), med expressvagnar går mellan huvudstationen (D) och underjordisk station (G). Elektriska lok (E10, E40 och E50) kan inte gå till säckstationen (A) då det saknas kontaktledning på bibanan.
Ånglok (BR01, BR24, BR74 eller BR50) får inte passera den underjordiska stationen (G) då den inte har tillräcklig ventilation. Ånglok med expressvagnar (BR01) passerar huvudstation (D) och får inte gå till säckstation (A) på grund av tåglängd. Diesellok med expressvagnar (V200) får inte gå till säckstation (A) på grund av tåglängden.
Såväl huvudstation (D) och säckstation (A) har vattentorn och kolanläggning för ånglok, samt dieseltankar, (B) respektive (E). Det finns även ett lokstall i anslutning till säckstationen (A) och den övre rangerbangården (C).
Vid den övre rangerbangården (C) finns det två godsmagasin och en fabrik med anslutning till en väg via en bevakad järnvägsövergång (K). Lastning och avlastning av bränsle sker vid oljecisternerna vid (F).